Na een heerlijke dag rust en een dag waarin we met onze gids 3 tempels hebben bezocht zijn we klaar voor de tempel van de tand (Temple of the tooth) in Kandy. Gisteren kwam Ayesh ons om 9 uur ophalen. We hadden het ontbijt net achter de kiezen. Lala zorgt als een moeder voor ons. Ze kookt de sterren van de hemel en zorgt voor lunch, diner en ontbijt. Ook gisteren was het weer raak. We hadden s middags na het bezoek aan de 3 tempels geluncht in een hotel met een heerlijk buffet. Toch is de smaak van Lala beter en puur.

We kwamen achter geheime doeken ruimtes in die niet voor iedereen geopend zijn en zagen beelden van prachtige kwaliteit. Natuurlijk voor entreegeld want voor niks gaat hier de zon alleen op voor lokale personen. Het verschil van 0.25 cent en 25 euro is hier zeker de waarheid. Elke tempel had zijn eigen verhaal. We beklommen er een met heel veel trappen. Uitgepuft kwamen we boven. De Boeddha beelden zijn prachtig maar we beginnen zo langzamerhand wel genoeg te krijgen van alle tempels.

We bezochten de theefabriek waar we een speedrondleiding kregen van een leuke dame die met haar theeblaadjes rondliep tijdens het praten. Het proces werd uitgelegd en de machines bekeken. In het gedeelte waar de thee opgeslagen was, stond het tegen het plafond gestapeld. De lucht moet zeker in de poriƫn van de werkers zitten. Na afloop, zoals bij alle bezichtigingen, naar de winkel. Daar kregen we een kop thee en konden we thee kopen. Dat heeft Lala echter al voor ons gedaan. Dus die vlieger ging niet op. Toen dat duidelijk was, verscheen de dame niet meer en was al op weg naar de volgende groep toeristen.

Vandaag dus nog een maar wel de mooiste en meest beruchte. Vannacht zijn we ook tegen het fenomeen spin aangelopen. Die zijn hier echt heel groot. We zagen er een in de badkamer en deden de deur maar dicht om morgen assistentie te vragen aan Lala of Quintus om deze op te ruimen. Maarja. Als er een kier van 5 cm onder de deur zit dan zit de volgende morgen de spin aan de ander kant en jawel hoor. Hij zat in de slaapkamer. Met onze vliegenvanger op stroom hebben we hem naar de verlichting geholpen. Zijn broer kwam ook achter de kast vandaan en kreeg hetzelfde lot. Al met al weer lekker lang geslapen want om 21.30 tot 19.00 uur is toch een hele ruk.

O ja, we bezochten ook nog een Gem winkel. Dat hadden we al gedaan met Lala die een vriendin heeft die zo'n winkel met stenen bezit. Natuurlijk kwamen we daar met lege handen van terug. Hermien wil alleen een ring met een zwarte steen. Alle kastjes werden omgedraaid maar alleen stenen die nog geslepen moesten worden en in een ring moeten worden gezet (in Nederland) waren er. Kansloos. Gisteren kwamen we na een korte film hoe ze de stenen opgraven in een winkel terecht waar wel duizenden ringen laten. Kettingen, sieraden enz enz. We werden begeleidt door een engerd die ons graag iets wilde verkopen. Dat stond ons heel erg tegen. We keken wat in de vitrines maar vonden (natuurlijk) niets. Toen duidelijk was dat we niet geiteresseerd waren was onze verkoper verdwenen. Volgende meer geluk man!

We gaan ontbijten en vanmiddag naar een dansvoorstelling, de tempel van de tooth en ook naar een uitzichtpunt bij het meer. Het wordt een mooie dag.